7 syytä tehdä sähköposti­markkinointia

Sähköpostimarkkinointi elää yhä ja voi hyvin. Eikä suotta, sillä se on erinomainen viestinnän keino kaikille yrityksille kokoon ja alaan katsomatta.

Markkinointi alkaa sähköpostilistan kontaktien keräämisellä. Älä ikinä lähetä uutiskirjeitä ilman lupaa tai osta kontakteja, vaan pidä huoli, että vastaanottajat ovat kiinnostuneita yrityksestäsi ja haluavat kuulla sinusta. Myös sinä hyödyt siitä, että sähköpostilistalla on vain maksavia asiakkaita tai potentiaalisia liidejä.

Sähköpostimarkkinointi vaatii paljon aikaa, rutkasti datan tutkimista, kontaktien segmentointia (kyllä, vaikka niitä olisi tuhat) ja huolellista kampanjasuunnittelua, mutta oikein tehtynä se tuo yritykselle huomattavaa myynnillistä hyötyä. Jokaisen yrityksen tulisi siis ainakin yrittää sähköpostimarkkinointia.

Miksi sähköpostimarkkinointi kannattaa?

 

  1. Sähköposti konvertoi hyvin 

Vaikka maailman 4.3 miljardista Internetin käyttäjästä hulppealla 80%:lla on sosiaalisen median tili edes jossain kanavassa, sitä useampi käyttää sähköpostia. Sähköpostiin kilahtanut uutiskirje muistuttaa itsestään, kunnes vastaanottaja reagoi siihen.

Liittyessään yrityksen sähköpostilistalle asiakas antaa suostumuksen siihen, että saa tasaisin väliajoin kaupallisia uutiskirjeitä sähköpostiinsa. Sähköpostilistaan liittyjät ovat jo kiinnostuneita yrityksestäsi, joten he myös konvertoituvat yrityksen tavoitteisiin herkästi.

  1. Kustannustehokkuus

Työkalusta riippuen sähköpostimarkkinointi saattaa maksaa vain aikaasi. Esimerkiksi MailChimp ja Hubspot ovat suosittuja ilmaistyökaluja, jolla voidaan luoda tehokkaita uutiskirjekampanjoita. Helppokäyttöisyydestä kannattaa joskus maksaa ja hyvä, kotimainen vaihtoehto sähköpostimarkkinointiin on Creamailer, jota suosittelemme asiakkaillemme. Hyvin tehty sähköpostimarkkinointi maksaa itsensä taatusti takaisin.

  1. Personoitua

Siinä missä orgaaninen somepäivitys näkyy samanlaisena kaikille, sähköpostiviestit voidaan personoida, eli muokata vastaanottajan mukaisesti. Esimerkiksi rakentamalla sisällöt ostopolun mukaan, tervehtimällä vastaanottajaa etunimellä ja luomalla henkilökohtaisen tuntuista viestiä pääset lähemmäs asiakasta.

”Tell me and I will forget, show me and I may remember, involve me and I will understand.” – Kungfutse

Personoimalla uutiskirjeet annat oikealle henkilölle oikean viestin oikeaan aikaan. Tällöin et tule puhutelleeksi vanhaa asiakastasi kuin he olisivat liidejä.

Psst, voit kerätä asiakkailtasi myös syntymäajat, jotta voit lähettää heille yllätyslahjan oikealla hetkellä!

  1. Mitattavissa

Sähköpostimarkkinointia aloittaessa ota huomioon, millaiseen analytiikkaan työkalu pystyy. Haluat saada tietää ainakin seuraavat:

  • Vastaanottajien määrä
  • Avattujen viestien määrä
  • Klikkausprosentti (linkkien klikkaukset viestissä)
  • Sähköpostilistasta poistuvien määrä
  • Konversio

Nämä kaikki ovat suoraa palautetta markkinoinnin tehokkuudesta ja auttavat sinua kehittämään markkinointia seuraavalle tasolle. Pidä luvut lähettyvilläsi, kun suunnittelet seuraavaa sähköpostikampanjaasi.

Muita hyviä mittareita ovat esimerkiksi spam-raporttien ja edelleenlähetysten määrä.

  1. Nitoo luontevasti yhteen muun sisällön

Sähköpostiviesti imee itseensä niin uudet tuotteet, blogipostaukset, podcastit kuin Twitter-päivityksetkin, ja tukee näiden tavoitteiden saavuttamista. Voit sisällyttää sähköpostiin melkein mitä tahansa sisältöä, kunhan se on vastaanottajalle kohdistettua.

  1. Helppo sisällyttää toimintakehote

Älä anna vastaanottajan sulkea viestiä ennen kuin hän on toiminut tavoitteidesi mukaisesti. Sisällytä viestin loppuun yksi toimintakehote (eli CTA), josta viet hänet eteenpäin. Haluatko hänet lataavan oppaan? Rekisteröitymään webinaariin? Lukemaan lisää tuotteesta?

 

  1. Opit, mikä kiinnostaa asiakkaitasi

Seuraamalla analytiikkaa opit, mikä aihe kiinnostaa asiakkaitasi ja millaista sisältöä he haluavat vastaanottaa tulevaisuudessakin. Vaikka he eivät anna palautetta itse suoraan, seuraamalla esimerkiksi sähköpostilistalta lähtijöitä osaat päätellä, milloin uutiskirje ei osunut aivan maaliin.

Tätä tietoa voit soveltaa muuhunkin sisällöntuotantoon, kuten sosiaaliseen mediaan tai blogiin.

Tarvitsetko tehoja sähköpostimarkkinointiin?

 

Sisällöntuotannon ja digimarkkinoinnin tehoporukkamme luo yrityksellesi sähköpostimarkkinointia, joka tuo myyntiä! Palveluumme kuuluu niin uutiskirjeen ulkoasun luominen kuin kirjoittaminenkin sekä datan analysointi.

Tutustu myös näihin blogikirjoituksiin

Blogi

Valmistaudu syksyn tapahtumiin ja messuihin – Näin saat kaiken irti tapahtumastasi

Valmistaudu syksyn tapahtumiin ja messuihin – Näin saat kaiken irti tapahtumastasi Syksy ...
TikTok
Blogi

TikTok -markkinointi osaksi somestrategiaa

TikTok -markkinointi osaksi somestrategiaa   Kuten moni jo tietää, TikTok on yksi ...
Blogi

Threads Suomessa – miten uusi alusta on otettu vastaan?

Aktiiviset sosiaalisen median käyttäjät ottivat Threads -sovelluksen omakseen nopeasti ja selkeä käyttöliittymä on saanut positiivista palautetta. Sovelluksessa jaetaan julkaisuja, kuvia ja videoita sekä interaktiivisesti vaihdetaan ...
Scroll to Top