Verkkosivut ovat yrityksen käyntikortti, jonka keskeinen tavoite on lisätä myyntiä, vastata vierailijoiden kysymyksiin ja ratkaista heidän ongelmiaan. Sisältö kuitenkin ratkaisee: jos verkkosivujen sisältö on hämäävästi ja huonosti kirjoitettu, mikään näistä tavoitteista ei voi toteutua.
Kun tarkoitus on tehdä verkkosivuista Google-optimoidut, kaupalliset ja luotettavat, verkkosivutekstien kirjoittaminen voi tuntua hankalalta tehtävältä. Ymmärtämällä kuitenkin tärkeimmät kirjoittamisen strategiat, Googlen perusteet sekä astumalla hetkeksi asiakkaiden saappaisiin kirjoittamisesta saadaan suunnitelmallisempaa sekä käyttäjäystävällisempää.
Tunne kohderyhmäsi
Kenelle verkkosivusi on suunnattu? Käytä kohdeyleisöä, jolle yrityksesi tekee myyntiä ja kohdista tekstisi heille.
- Keitä he ovat?
- Mihin kysymykseen he haluavat tietää vastauksen?
- Mitä informaatiota he tarvitsevat, jotta voivat edetä ostopäätökseen/yhteydenottoon?
Asiakaskunnan tunteminen ohjaa sanavalintoja (kuinka hyvin he tuntevat alasi termit?) sekä tekstin aihetta, rakennetta ja pituutta. Jos verkkovierailija ehtii epäillä, ettei saa tarvitsemaansa informaatiota, hän poistuu sivuilta.
Tee hakusanatutkimus
- Millä hakusanoilla haluat sivustosi löytyvän Googlesta?
- Mitä hakusanoja asiakkaasi todellisuudessa käyttävät?
Laadi lista hakusanoista, joilla haluat yrityksesi löytyvän Googlen hakutulosten kärjestä. Käytä listan sanoja apuna verkkosivutekstien kirjoittamiseen. Tärkeimmät hakusanat kannattaa sisällyttää pää- (H1) ja alaotsikkoihin (H2). Älä kuitenkaan tunge hakusanoja tekstiin liikaa tai käytä niitä epäloogisesti. Muista aina kirjoittaa ihmiselle, ei hakukoneelle.
Esittele tärkeimmät asiat heti alussa
Verkkosivut eivät ole romaani, jonka ensimmäisillä sivuilla vasta luodaan jännitystä. Pidä huoli, että verkkosivuvierailijat tutustuvat tärkeimpään informaatioon ja saavat yrityksestä hyvän yleiskuvan heti ensimmäisessä näkymässä. Vangitse mielenkiinto jo alussa, jolloin saat vierailijat skrollaamaan sivun alas asti ja klikkaamaan linkkejä.
Älä käytä jargoniaa
Ammattiin kuuluvan erityissanaston käyttäminen ei tue asiantuntija-asemaasi eikä houkuttele vierailijaa tutustumaan aiheeseen. Jargoniaa pidetään myös epäluotettavana ja se antaa helposti mielikuvan, että henkilö ei oikeasti ymmärrä itsekään puhumaansa, vaan piiloutuu hankalien sanojen taakse.
Esimerkiksi lause ”Hän teki listapoijun ei-dominoivaan käteen käyttäen paikannusta tilaan jokaisen poijun jälkeen” ei ole heti ymmärrettävä muille kuin viittomakielen kielioppia osaaville. Sen sijaan lause: ”Hän listaa asioita viittomakielellä ja kertoo, missä mikäkin asia on” pitää myös asiaan perehtymättömät kärryillä.
Hyvä nyrkkisääntö on käyttää sanoja, joita myös kohderyhmäsi käyttää. Ota kuitenkin huomioon myös ne kohderyhmät, joille yritys ei suoraan tee myyntiä, mutta jotka ovat silti liiketoiminnan kannalta tärkeitä (esimerkiksi verkostot, yhteistyökumppanit…).
Tee tekstistä helposti silmäiltävää
Verkkovierailija harvoin lukee jokaisen lauseen sivustolla, vaan silmäilee tekstejä läpi ja poimii sieltä itselleen tärkeimmät aiheet.
Jos tekstiä on paljon, lukija silmäilee automaattisesti tekstiä ja sen rakennetta saadakseen käsityksen sen luettavuudesta. Kun teksti on kirjoitettu yhteen putkeen ilman jäsentelyä, vierailija ei välttämättä vaivaudu lukemaan sitä. Sen sijaan selkeästi jäsennelty teksti tarjoaa hyvän käsityksen siitä, mitä se tulee käsittelemään.
Vinkit jäsennellyn tekstin kirjoittamiseen:
- Kirjoita lyhyitä kappaleita
- Käytä luetteloja
- Käytä alaotsikkoja, jolloin kappaleista tulee lyhyempiä ja vierailija ymmärtää paremmin tekstin aiheen.
- Lisää riviväliä
- Käytä kuvia
- Lihavoi tärkeimpiä sanoja, mutta hillitysti.
Huomioi, että vierailija ei saavu aina ensimmäiseksi etusivulle
Älä oleta, että verkkosivuvierailijat seuraavat juuri haluaamasi polkua. Vaikka he saapuisivat ensimmäisenä palvelun esittelysivulle, pidä huolen, että he saavat ideasta kiinni ilman, että heidän täytyy ensin käydä etusivulla.
Kiinnitä huomio hyvään kielioppiin ja luettavuuteen
Huonosti kirjoitettu teksti lisää epäluotettavuutta koko yritykselle. Teksti kannattaa oikoluettaa sekä kielenhuollon ammattilaisella että ystävällä, joka ei tunne yritystäsi tai alaasi liian syvälti.
Tämä koskee myös verkkosivujen kääntämistä! Älä anna ystäväsi kääntää verkkosivuja toiselle kielelle vain koska hän on hyvä englannissa ja kirjoitti siitä joskus E:n. Sen lisäksi että ammattitaitoinen kääntäjä osaa kieltä, hän on myös hyvä kirjoittaja ja osaa huomioida sekä tekstin kaupallisen tavoitteen että kääntämisen kulttuuriset piirteet.
Kerro, kuinka yrityksesi auttaa verkkovierailijaa
Vierailijalla on tarve tai ongelma, jonka ratkaisua he hakevat sivuiltasi. Luettelemalla vain tuotteesi teknisiä ominaisuuksia tai hokemalla yrityksesi johtavasta asemasta markkina-alueella et tule tarjonneeksi kaivattua ratkaisua. Sen sijaan keskity kertomaan, kuinka tuote tai palvelu voi auttaa vierailijaa. Tai vielä parempi: Näytä, älä ainoastaan kerro.
Kuvitellaan esimerkiksi koiranruokaa myyvä verkkokauppa. Vierailija etsii uutta koiranruokaa, sillä uskoo ruokavaliossa olevan selitys koiran vatsavaivoille. Pitkä ravintoainelista ei auta omistajaa valitsemaan. Sen sijaan hän haluaa lukea tuotekuvauksen, jossa kerrotaan, millaiseen vaivaan ruoka sopii (”herkkävatsaisille koirille”), miksi se auttaa (”sisältää helposti sulavaa kanaa”) ja kuinka ruokinta tapahtuu (”Soveltuu tarjottavaksi [tuotemerkki]-kuivaruoan kanssa”). Ratkaisua antavalla tuotetiedolla yritys saa myös Google-näkyvyyttä hakusanalle ”herkkävatsaisen koiran ruokinta”.
Mitä seuraavaksi?
Tekstien julkaisun jälkeen voit seurata verkkosivujesi toimivuutta esimerkiksi Google Analyticsillä tai Hotjarilla. Analytics antaa sinulle raportin muun muassa verkkosivuvierailijoiden määristä, lähteistä, polusta ja kauanko he viettävät aikaa sivuilla. Hotjarilla pystyt seuraamaan mitä vierailijat tekevät sivuilla, kuten mitä linkkejä he klikkaavat ja kuinka moni selaa sivua aivan loppuun saakka.
Jos tarvitset verkkosivujen tekstien kirjoittamiseen apua, autamme mielellämme! Toimitamme kaupalliset, asiakkaita houkuttavat verkkosivutekstit, jotka eivät jätä kylmäksi.