Hakukoneoptimointi rautalangasta väännettynä

SEO, eli Search Engine Optimation, eli suomeksi sanottuna hakukoneoptimointi saattaa kuulostaa monimutkaiselta prosessilta. Mitä se on ja miten sitä tehdään? Tässä hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa ja rautalangasta väännettynä.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi on verkkosivun rakentamista hakukoneystävälliseksi. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on saada verkkosivuille hakukonenäkyvyyttä ja tehdä siten yrityksestäsi helpommin löydettävän. Kun hakukone (esimerkiksi Google) ymmärtää sivustosi sisällön se näyttää sivusi korkeammalla hakutuloksissa. Google on käytännössä kaiken tiedonhaun ykköskanava. Sivustosi löytyminen hakutuloksien kärkipäästä on yrityksellesi myös erittäin tehokas ja edullinen mainos.

Miten hakukoneoptimointia tehdään?

 

Step 1 Avainsanatutkimus

Hakukoneoptimointia tehdään avainsanojen avulla. Hakukoneoptimointi onkin hyvä aloittaa avainsanatutkimuksella, jossa pyritään selvittämään potentiaalisimmat hakusanat, joilla tietyn toimijan kannattaa pyrkiä sijoittumaan Googlen hakutuloksissa. Avainsanatutkimuksessa olisi hyvä huomioida hakusanan kilpailutilanne – kuinka moni muu pyrkii näkyvyyteen samalla hakusanalla? Mitä kilpaillumpi hakusana, sitä haastavampaa päästä hakutuloksissa korkealle. Lisäksi tunneilla brändeillä ja yrityksillä on parempi mahdollisuus sijoittua hakutuloksissa korkealle.

Kuvitellaanpa tilanne, jossa kartoitat hakusanoja ravintolayrityksellesi. Yleisellä hakusanalla ravintola, kilpailu on kovaa ja asiakkaiden saanti juuri sinun sivuillesi haastavaa. Tarkennettuna hakusanana voisi toimia ravintola Tampere, jolloin kilpailu on jo vähäisempää. Pitkän hännän avainsanoilla tarkoitetaan tarkkoja hakusanoja, joiden hakumäärä on pieni, mutta konvertointi helppoa. Tällainen hakusana voisi olla vaikkapa nepalilainen ravintola Hervannassa. Nyrkkisääntönä pienten ja keskisuurien sivustojen kannattaa keskittyä pitkän hännän avainsanoihin sekä tarkennettuihin avainsanoihin.

Avainsanojen tulisi myös vastata verkkosivujen sisältöä. Ei siis kannata esimerkiksi käyttää hakusanaa ”kattoremontin hinta”, jos sivuillasi ei ole hintatietoja näkyvillä. Avainsanatutkimusta voi tehdä ihan vain googlettamalla ja vertailemalla eri hakutuloksia tai sitten siihen tarkoitetuilla työkaluilla, kuten Ubersuggest tai Semrush.

 
Step 2 Sisäinen hakukoneoptimointi

Avainsanat ei kuitenkaan ole ainoa optimointipisteisiin vaikuttava tekijä. Sisäinen hakukoneoptimointi (On-Page SEO) tarkoittaa muutosten tekemistä sivuston sisällä.  Tässä prosessissa tavoitteena on tehdä sivustosta helppokäyttöinen ja siten sijoittua hakutuloksissa paremmin. Nämä viisi tekijää sivustollasi tulisi ottaa huomioon hakukoneoptimointia miettiessä:

  1. Nopeus – Sivuston tulisi toimia mahdollisimman nopeasti. Isot elementit saattavat hidastaa sivustosi latausnopeutta.
  2. Responsiivisuus – Toimiihan sivustosi kaikilla laitteilla?
  3. Ensisijainen avainsana – Ensisijainen avainsanasi tulisi sijaita otsikon alussa, mahdollisimman ylhäällä leipätekstissä, väliotsikoissa, urlissa sekä meta-descriptionissä.
  4. Linkitys – Linkitä artikkeleista toisiin relevantteihin sisältöihin. Sekä sivuston sisäinen ja ulkoinen linkitys nostaa optimointipisteitä.
  5. Sisällön pituus – Pyri kirjoittamaan aina vähintään noin 500 sanan sisältöjä, mieluusti jopa 1000 sanaa.
 
Step 3 Ulkoinen hakukoneoptimointi

Ulkoinen hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston ulkopuolella tehtäviä toimenpiteitä, joiden tarkoitus on parantaa sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa. Ulkoiseen hakukoneoptimointiin kuuluu muun muassa linkkien rakentaminen sekä sisällön mainostaminen.  Paluulinkit ovat yksi hakutulosten määräytymisen tärkeimmistä tekijöistä, joten niiden hankkiminen on erityisen tärkeää hakukonenäkyvyydelle. Linkkien täytyy kuitenkin olla laadukkaita ja optimointipisteisiin vaikuttaa muun muassa viittaavan sivun luotettavuus ja relevanttius.

Kaipaatko apua hakukoneoptimointiin?

Meidän sisällöntuottajilla hakusanaoptimointi tulee selkärangasta ja verkkosivujen tekstit tuotetaan aina SEO:a silmällä pitäen. Seo-optimointi ihannetulosten saavuttamiseksi tulisi olla jatkuvaa, eikä kertarykäisy, sillä kilpailu ja mahdollisesti palveluntarjoajan muutoksetkin vaikuttavat hakutuloksiin. Suosittelemme kuukausittaista SEO-optimointia esimerkiksi blogijulkaisujen tai sisällön optimoinnin muodossa. Kysy lisää meiltä neropateilta

Tutustu myös näihin blogikirjoituksiin

Blogi

Google selkeyttää arkaluontoisten tapahtumien määritelmää

Google päivittää sopimatonta sisältöä koskevaa käytäntöä: Arkaluontoisten tapahtumien määritelmän selkeyttäminen. Lue täältä mikä muuttuu ja miten se vaikuttaa Google-mainontaan.
Blogi

Top 7 markkinointitrendit vuonna 2024

Aika tutustua vuoden 2024 markkinointirendeihin. Listasimme seitsemän merkityksellisintä – lue täältä koko artikkeli!
Blogi

Näin rakennetaan vaikuttava brändi

Brändi on enemmän kuin pelkät logot ja värit – se on kokonaisvaltainen tarina, joka vaikuttaa kaikkiin yleisöihin. Tämä artikkeli tarjoaa opastusta vaikuttavan brändin rakentamiseen.
Scroll to Top
PALVELUT
Blogi

Google selkeyttää arkaluontoisten tapahtumien määritelmää

Google päivittää sopimatonta sisältöä koskevaa käytäntöä: Arkaluontoisten tapahtumien määritelmän selkeyttäminen. Lue täältä mikä muuttuu ja miten se vaikuttaa Google-mainontaan.