Sosiaalinen media on vakiinnuttanut paikkansa yritysmaailman yhtenä keskeisimpänä työkaluna. Se mahdollistaa asiakasviestinnän ja brändäyksen laajalla skaalalla aina tarkan kohdentamisen mainonnasta asiakaspalveluun ja asiakkaan ostopäätökseen saattamiseen. Uusia somekanavia nousee markkinoille kuitenkin kiihtyvää vauhtia, mikä aiheuttaa käyttäjien hajaantumista. Missä kanavissa sinun asiakkaasi liikkuvat?
Yrityksen ei kannata jalkautua kaikkiin somekanaviin, vaan tehdä valinta huolellisesti. Ennen valinnan tekemistä on hyvä pohtia:
- Millaista kohdeyleisöä tavoittelet? Keitä he ovat ja millaista sisältöä he haluavat nähdä?
- Kuinka monen yritysprofiilin ylläpitoon yrityksesi resurssit riittävät? Ylläpitoon kuuluu niin suunnitelman tekeminen, sisällöntuotanto, analytiikan seuraaminen kuin asiakaspalvelukin. Sama sisältö ei toimi samanlaisena kaikissa kanavissa, vaan saattaa vaatia erilaista formatointia.
- Millaista sisältöä yrityksesi voi tuottaa ja mistä aiheista? Onko mahdollisuutta ottaa aktiivisesti kuvia tai videokuvaa? Onko yrityksellä blogia, jonka sisältöä halutaan jakaa somessa? Onko materiaali informatiivista tiedottamista tai kenties kulissien taakse kurkistamista?
- Missä kanavissa kilpailijasi ovat? On hyvä katsoa, millaista huomiota kilpailijasi ovat keränneet eri kanavissa.
On myös hyvä pohtia, mitä tavoitteita sosiaalisen median mainonnalle asetetaan. Tykkääjien määrä ei ole myynnin kasvattamisen näkökulmasta hyvä tavoite. Sen sijaan sosiaalinen media taipuu muun muassa myynnin tai verkkosivuvierailijoiden määrän kasvattamiseen tai asiakaspalvelun tehostamiseen.
Sosiaalinen media on asiakaspalvelukanava
Kun yritys liittyy somekanavaan jossa on viestien lähettämisen mahdollisuus, se muuttuu yhdeksi asiakaspalvelun kanavaksi. Sosiaalinen media on juurikin sosiaalista, eikä pelkkä oman sisällön jakaminen riitä.
Suomalaiset kuluttajat ovat tottuneet ottamaan yhteyttä yrityksiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin kautta. Asiakkaiden kysymyksiin on hyvä vastata paikallisesti sen sijaan, että heidät ohjataan verkkosivujen yhteydenottolomakkeeseen tai annetaan asiakaspalvelun sähköposti.
Sosiaalisen median kanavat
Oheiseen listaan on valittu Suomen suosituimpia sosiaalisen median alustoja, jotka soveltuvat yrityksen ensimmäisiksi haltuun otettaviksi kanaviksi.
Facebook on sosiaalisen median kanavista tunnetuin ja sillä on Suomessa n. 2,9 miljoonaa käyttäjää. Yritysprofiilin avulla voidaan esittää helposti palvelut ja tuotteet, yhteystiedot ja aukioloajat sekä kertoa yrityksen tarinasta kattavasti. Tämän vuoksi osa pienyrittäjistä on korvannut verkkosivut kokonaan Facebook-yritysprofiililla.
Sisällöntuotanto: Facebookiin soveltuu niin tekstit, kuvat, linkkijaot kuin videotkin. Facebookissa voi tehdä myös kyselyjä sekä luoda tapahtumia ja ryhmiä. Julkaisuissa tavoitellaan sitoutumista (vuorovaikutusta julkaisuun, kuten tykkäykset ja kommentit).
Kohdentaminen: Nuorien (13-38-vuotiaiden) käyttäjien määrä on laskussa, mutta yli 45-vuotiaita käyttäjiä on tullut lisää. Suomalaisen facebookkaajan keski-ikä on 33,7 vuotta. Nuoret ovat siirtyneet muiden somekanavien käyttäjäksi.
Mainostaminen: Hyvin kilpailtua. Mainostyökalu on kuitenkin laaja, ja esimerkiksi Facebook Pixelin avulla mainosten kohdistaminen onnistuu jopa omiin verkkosivuvierailijoihin.
INSTAGRAM
Instagram on Metan (ent. Facebookin) omistama kuvien ja videoiden jakopalvelu. Kanava perustuu visuaalisuuteen, jonka vuoksi se on erinomainen valinta mm. verkkokauppiaille. Instagramin (ja Facebookin) voi integroida omaan verkkokauppaan, jolloin tuotteita voi merkitä julkaisuihin. Kauppasovelluksessa on mahdollista tehdä ostokset somealustalta poistumatta ja suurin osa verkko-ostoista tehdäänkin Instagramin kautta suoraan.
Instagram on tarkoitettu mobiilikäyttöön, joten varmistathan, että ohjaat käyttäjiä mobiiliresponsiivisiin verkkosivuihin!
Sisällöntuotanto: Suurimman näkyvyyden Instagramissa tavoittaa lyhyillä reels-videoilla. Tämän lisäksi alustalla julkaistaan kuvajulkaisuja sekä tarinoita. Tarina-, eli story-osioon voidaan luoda kuvia ja videoita, jotka näkyvät käyttäjille vain 24 tunnin ajan.
Kohdentaminen: Käyttäjäryhmä on pääsääntöisesti Facebookin käyttäjiä nuorempaa, mutta myös kypsemmät ikäryhmät ovat löytäneet Instagramin enenevissä määrin.
Mainostaminen: Mainostaminen tapahtuu Meta Business Managerista käsin, ja sama mainos voidaan asettaa näkymään Instagramissa ja Facebookissa. Instagram on myös perinteinen vaikuttajamarkkinoinnin kanava.
LinkedIn on erinomainen kanava B2B-markkinointiin, ja sen keskimääräisellä käyttäjällä on korkeakoulutausta. Linkedin tarjoaa hyvät mahdollisuudet verkostoitumiseen, rekrytointiin ja työnantajamielikuvan välittämiseen.
Sisällöntuotanto: LinkedIniin voi jakaa linkkejä, kuvia ja videoita. Perinteisesti Linkedinistä löytyy hyvin asiapitoista, informatiivista tiedottamista.
Kohdentaminen: LinkedInistä tavoittaa B2B-asiakkaita sekä työnhakijoita.
Mainostaminen: LinkedInissä on tarkka mainostyökalu, jolla voidaan kohdentaa mainoksia esimerkiksi tietyille aloille ja ammattinimikkeille.
Twitter poikkeaa muista kanavista sen nopeasta rytmistä ja lyhyistä viesteistä (twiiteistä). Julkaisujen merkkiraja on 280 merkkiä ja se katoaa muun twiittitulvan alle noin 18 minuutissa. Twitter sopii nopeasti reagoivalle yritykselle, sillä asiakkaat antavat usein sen kautta julkista palautetta ja esittävät kysymyksiä.
Algoritmi suosii tilejä, jotka ovat vuorovaikutuksessa muiden tilien kanssa. Pelkästään oman sisällön jakamisesta rangaistaan vähemmällä näkyvyydellä.
Sisällöntuotanto: Twitterin julkaisuun voi upottaa videoita, kuvia tai lyhyen kyselyn. Yritys voi helposti jakaa (retwiitata) muiden julkaisuja omalle seinälle (kuten tyytyväisten asiakkaiden palautteita) ja osallistua keskusteluun.
Kohdentaminen: Twitterillä tavoitat niin B2B- kuin B2C-asiakkaitakin. Suurin ryhmä on aikuisia, jotka keskustelevat asiapitoisista sisällöistä.
Mainonta: Mainoksia voi kohdentaa muun muassa kiinnostuksen kohteiden, seurattujen käyttäjätilien ja tiettyjen avainsanojen perusteella. Mainontaa voi kohdistaa myös verkkosivuvierailijoille.
YOUTUBE
Tunnetuin videoalusta Youtube sopii yrityksille, joilla on esimerkiksi fyysinen tuote tai vaikuttava tarina. Youtube-videoita on helppo upottaa muiden somekanavien (kuten Twitter, Linkedin, Facebook) julkaisuihin. Jotkut yrityksistä pitävät Youtubea enemmän videoarkistona kuin aktiivisena sosiaalisen median kanavana.
Sisällöntuotanto: Videoita. Youtube-algoritmi palkitsee videoista, joita katsotaan pitkään ja joilla voidaan ohjata katsoja suoraan seuraavaan kiinnostavaan sisältöön. Youtuben katselijat haluavat nähdä taitavasti tehtyjä videoita, joten on hyvä panostaa videotuotannon laatuun.
Kohdentaminen: Youtuben aktiivisimmat käyttäjät ovat nuoria, mutta kanava voidaan hyvin kohdentaa kaiken ikäisille käyttäjille.
Mainonta: Youtube on Googlen omistama, joten mainonta tapahtuu Googlen kautta. Mainokset näkyvät videoiden alussa.
TIKTOK
Suomessa TikTokilla on jo 1,1 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Suomalaisista käyttäjistä noin puolet ovat iältään 18–24-vuotiaita. TikTokin suosio on suuressa kasvussa ja sen käyttäjämäärä koko maailmassa on jo yhtä suuri kuin Facebookin.
Sisällöntuotanto: TikTokin sisältö koostuu lyhyistä videopätkistä, joita käyttäjät lataavat palveluun. Sisältö vaihtelee viihteellisestä asialliseen ja monet suuret ja tunnetut yritykset ovat ottaneet viestinnässä autenttisen ja humoristisen tavan tuottaa sisältöä, poiketen muiden somekanaviensa sisällöistä.
Kohdentaminen: TikTokissa parhaiten menestyvät sisällöt ovat aitoja ja viihdyttäviä.
Mainonta: TikTok mainonnalla Suomessa tavoitetaan TikTokin mukaan jo noin 1,2 miljoonaa suomalaista. Erittäin hyvä markkinointialusta etenkin tuotebrändeille.
Muita kokeilemisen arvoisia somekanavia ovat muun muassa Snapchat, Pinterest, Jodel ja Reddit. Näissä kohderyhmä voi kuitenkin olla marginaalisesti pienempi, suomalaisia käyttäjiä vähän suhteessa suurempiin somekanaviin. Mainostaminen on siis hyvä aloittaa ensin suuremmista somekanavista.
Mitä yritysprofiilin ylläpito vaatii?
Somekanavien valinnan jälkeen luodaan sisältöstrategia, jossa otetaan huomioon muun muassa:
- Julkaisujen sisällöt ja tone of voice
- Sisällöntuotannon resurssit
- Tavoitteet
- Julkaisutahti
Sisältöstrategiaa ei voi tehdä, ellei tunne kyseisen kanavan luonnetta ja kulmakiviä. On siis kannattavampaa ottaa kanavia hyvään haltuun yksi kerrallaan kuin rynnistää jokaiseen puolella osaamisella.
Profiilin ylläpitäminen on pitkäjänteistä työtä, ja vaatii välillä nopeaakin reagointia muutoksiin. Alkuun kuuluu paljon erilaisten sisältöjen kokeilua, ja sitä tukeakseen on kyettävä seuraamaan analytiikkaa.
Suurin osa somekanavista mahdollistaa sujuvan yhteistyön markkinointitoimistojen kanssa, joten yritys voi jakaa someprofiilin ylläpidon vastuuta luotettavan kumppanin kanssa osittain tai jopa kokonaan. Jos etsit yrityksellesi ammattitaitoista somekumppania, ota meihin yhteyttä. Autamme sinua somekanavien valinnassa, sisältöstrategiassa ja ylläpidossa. Palveluumme kuuluu somekanavien kokonaisvaltainen hallinta markkinointisuunnitelmasta julkaisujen tekoon ja analyyttiseen kuukausiraportointiin.