Asiakashankintaa blogin avulla

Olet varmaan huomannut, kuinka moni yritys alasta ja koosta riippumatta on ottanut bloggaamisen eli ”ajankohtaista”-osion osaksi markkinointiaan. Eikä suotta, sillä blogi on erinomainen keino muun muassa hakukonenäkyvyyteen, saada liittyjiä sähköpostilistalle ja vierailijoita verkkosivuille sekä kasvattaa asiantuntijaroolia alalla.

Blogin tavoite tulee olla mitattavissa. Aiemmin lueteltujen lisäksi tavoite voi olla myös asiakashankinta ja myynnin lisääminen. Nämä ja monet muut myynnilliset tavoitteet ovat yrityksen taskussa, kun blogi otetaan käyttöön huolellisesti ja suunnitelmallisesti.

Blogissa tulee tehdä aktiivista A/B-testausta, joka tarkoittaa erilaisten tekijöiden vaikutusta tavoitekonversioon. Saatko enemmän lukijoita sunnuntaisin vai keskiviikkoisin? Millainen otsikointi tuo yhteydenottoja? Kun tulos on selvä, tehdään uusi testi voittajatuloksen rinnalle.

Blogin rakenteen tulee olla myös sitouttava, eli aiheuttaa tavoiteltua vuorovaikutusta lukijassa. Kuinka teet lukijasta asiakkaan?

 

Konvertoivan blogitekstin resepti

Ammattimainen blogikirjoitus tuo parhaat tulokset. Pidä teksti helppolukuisena, kiinnostavana ja ohjaa lukija haluamallesi polulle.

  • Mieti, miksi vierailija on klikannut blogitekstisi linkkiä. Vierailijalla on jokin kysymys tai ongelma, johon hän etsii vastausta. Sinun tehtäväsi on vastata hänen kysymykseensä.
  • Kerro tuotteistasi ja palveluista, mutta vältä myyntipuheita. Lukijan mielenkiinto tekstiä kohtaan lässähtää heti, kun hän huomaa sen olevan mainos.
  • Käytä tekstissä hyvää rakennetta. Käytä alaotsikkoja, luetteloja ja kuvia. Tee tekstistä helposti luettavaa ja silmäiltävää.
  • Hakusanaoptimoi. Varmista, että blogitekstisi löytyy hakukoneissa haluamillasi avainsanoilla. Laadi meta-teksti ja vaihtoehtoiset tekstit kuville.
  • Panosta otsikkoon. Otsikon tulee olla selkeä ja antaa lupauksen tekstin sisällöstä. Ota huomioon Googlen käytänteet: Pidä otsikko lyhyenä ja sisällytä siihen hakusana, jolla haluat näkyvyyttä hakutuloksissa.
  • Älä anna blogipäivityksen vanhentua. Pidä tekstit ajankohtaisina.
  • Pidä huoli, että blogi latautuu nopeasti. Helppo tapa on esimerkiksi pitää kuvatiedostot pieninä ja välttää ruuhkauttavien lisäosien käyttöä sivuilla.
  • Tunne blogisi vierailija, eli suuntaa tekstisi tietylle kohderyhmälle.
  • Houkuttele lukijat liittymään sähköpostilistalle, jotta he saavat ilmoituksen uusimmista blogiteksteistä. Uutiskirjeisiin voi sisällyttää myös mainoksen tuotteistasi ja palveluista.
  • Käytä mainosbanneria blogin sivussa tai lopussa.
  • Erittäin tärkeää: Käytä tekstin lopussa CTA:ta (’Call to action’), eli ohjaa vierailija tekemään haluamasi toiminto. Voit esimerkiksi ohjata lataamaan oppaan (yhteystietoja vastaan) tai liittymään sähköpostilistalle. CTA:n kehote on yksi hyvä A/B-testauksen aihe!

Pidä myös huoli, että blogitekstistä on helppo siirtyä seuraavalle sivulle. Jos kyseinen blogiteksti ei yksin riittänyt konvertoimaan, ohjaa lukija muun häntä kiinnostavan sisällön pariin. Navigaation tulee olla selkeä ja helposti löydettävä.

 

Apua bloggaamiseen?

Jos kaipaat apua yrityksesi blogin perustamiseen tai kirjoittamiseen, ota meihin yhteyttä! Ideoimme, oikoluemme ja tuotamme blogiisi kaupalliset tekstit asiakashankinnan tueksi.

Tutustu myös näihin blogikirjoituksiin

Blogi

Meta kouluttaa tekoälymallejaan käyttäjien sisällöillä – mitä sinun tulisi tietää?

Meta kouluttaa tekoälymallejaan käyttäjien sisällöillä - mitä sinun tulisi tietää?
Blogi

Google selkeyttää arkaluontoisten tapahtumien määritelmää

Google päivittää sopimatonta sisältöä koskevaa käytäntöä: Arkaluontoisten tapahtumien määritelmän selkeyttäminen. Lue täältä mikä muuttuu ja miten se vaikuttaa Google-mainontaan.
Blogi

Top 7 markkinointitrendit vuonna 2024

Aika tutustua vuoden 2024 markkinointirendeihin. Listasimme seitsemän merkityksellisintä – lue täältä koko artikkeli!
Scroll to Top