Pitkällä tähtäimellä 10 palaavaa asiakasta tulee yritykselle kannattavammaksi kuin 400 kerran asioivaa. Paremman myynnin lisäksi pitkäaikaisten asiakassuhteiden luonti tuo yrityksellesi tunnettuutta ja tekee asiakkaista suosittelijoita.
Myös verkkosivut hyötyvät palaavista vierailijoista. Tutkimusten mukaan jopa 97 % verkkosivun vierailijoista ei osta sivuilta mitään ensimmäisellä vierailulla. Vierailijan ensimmäisen käynnin tarkoitus on tutustua yritykseen ja palaava vierailu tarkoittaa, että hän on kiinnostunut ja valmis tekemään ostopäätöksen. Jättääksesi sivuston vierailijan mieleen verkkosivut tulee rakentaa strategisesti.
6 tapaa houkutella vierailijat takaisin verkkosivuille
- Personoi verkkosivut.
Personoimalla verkkosivut teet vierailukokemuksesta miellyttävän. Tekninen toteutus riippuu verkkosivujesi alustasta ja käytössä olevista lisäosista. Verkkosivut voivat tunnistaa vierailijan evästeiden tai kirjautumisen perusteella ja esimerkiksi mukauttaa etusivua hänen aiemman käyttäytymisensä (tuotteiden katsomiset, ostot…) perusteella. Verkkosivut voivat tervehtiä vierailijaa etunimeltä tai suositella uutiskirjeen tilaamista, jos hän ei ole jo tilaaja. - Luo hyvä käyttökokemus.
Verkkovierailija ei palaa sivuille, jotka ovat rikki, hitaat tai joita on hankala käyttää. Tämä koskee erityisesti mobiiliresponsiivisuutta. - Palkitse vierailija.
Jos vierailija oppii, inspiroituu tai motivoituu, saapuu hän sivuille toistekin. Esimerkiksi hyödyllinen blogi on tähän hyvä keino. Palkinto voi olla myös konkreettista, kuten alennuskoodi. - Päivitä sivuja usein.
Verkkovierailija odottaa, että hän näkee sivuilla lähes aina jotain uutta. Jos sivuilla ei ole tapahtunut mitään aikoihin, hän ei välttämättä koe tarpeelliseksi tulla uudestaan. Päivitä sivuille esimerkiksi blogitekstejä, videoita tai uutuustuotteita. - Ylläpidä uutiskirjettä.
Uutiskirjeen tilaajat ovat jo vierailleet sivuillasi ja liittymällä sähköpostilistaan he ovat ilmaisseet kiinnostusta yritystäsi kohtaan. Lähettämällä kaupallisia ja myyviä uutiskirjeitä saat vierailijat takaisin verkkosivuille. - Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa.
Samalla tapaa kuin sähköpostimarkkinoinnilla, houkuta vierailijoita verkkosivuillesi sosiaalisen median kautta. Uutiskirjeisiin nähden suurin ero on siinä, että sosiaalisessa mediassa saavutat yleisöä, jotka eivät ole aiemmin käyneet sivuillasi. Voit myös luoda uudelleenmarkkinointi-kampanjoita, joilla kohdistat mainoksia verkkosivuillasi vierailleille henkilöille.
Apua verkkosivujen tekoon?
Graafinen ja sisällöntuotannon tiimimme auttaa sinua verkkosivujen rakentamisessa ja optimoinnissa niin, että ne houkuttelevat vierailijat aina takaisin.