Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?

 

Mitkä ihmeen no-click sisällöt, gamified-kokemukset ja EGC…? Markkinointikenttä muuttuu jatkuvasti, jonka takia trendien aallon harjalla oleminen on entistä tärkeämpää. Mitä se vuosi 2025 pitää sitten sisällään? Hyppää mukaan, niin kurkistetaan asiantuntijoidemme näkemyksiin ensi vuoden markkinointitrendeistä.

 

Sisältömarkkinoinnin uudet tuulet

 

Kustannustehokkuus tulee olemaan ensi vuoden trendisana ja sisältömarkkinoinnissa se tulee näkymään sisältöjen uudelleen käyttämisenä. Monet saattavat vielä ajatella, että samaa sisältöä ei saisi käyttää uudelleen ja, että se tulee ”korvista ulos”. Todellisuudessa sama ihminen todennäköisesti ei tule näkemään samaa sisältöä kyllästymiseen asti.

Avainasemassa onkin hyödyntää sisältöä kanavakohtaisesti, kuhunkin kanavaan sopivaan muotoon ja tyyliin. Tämä maksimoi näkyvyyden ja on kustannustehokkaampaa, mikäs sen parempaa?

 

No-click sisältöjen kasvu

 

Suosiota tulee kasvattamaan myös no-click sisältö, joka nimensäkin mukaisesti tarkoittaa sitä, että kaikki oleellinen tulisi olla heti näkyvissä, ilman että katsoja joutuu klikkailemaan mitään. Tämä tarkoittaa siis, että sisällön täytyy tuoda entistä enemmän lisäarvoa ja vakuuttaa lukija heti.

 

Pelillistetty sisältö lisää sitoutumista

 

Monet ovatkin jo varmasti törmänneet erilaisiin ”pelimainoksiin”, jotka ovat nousseet yhä suositummiksi markkinointikeinoiksi. Nämä mainokset erottuvat perinteisistä mainosmuodoista, koska ne saavat katsojan viettämään aikaa sisältösi parissa aktiivisesti.

Pelillistämisessä käytetään pelien elementtejä, kuten kilpailua, saavutuksia ja palkintoja. Gamified-kokemukset voivat sisältää lyhyitä pelejä, visailuja tai haasteita, joilla lisätään katsojan sitoutumista ja luodaan positiivisista brändimielikuvaa. 

Pelimainokset tarjoavat siis ainutlaatuisen ja hauskan tavan sitouttaa katsojia ja luoda mieleenpainuvia kokemuksia, jotka jäävät mieleen lisää sitoutumista.

 

Yrityksen kasvot näkyviin somessa

 

B2B kentällä tulee lisääntymään autenttinen ”kasvollinen” brändisisältö ja EGC eli Employee Generated Content. Kuluttajat haluavat siis nähdä enemmän kasvoja brändin takana eli työntekijöitä ja niiden tuottamaa sisältöä. Työntekijöiden ”My Day” -tyyppiset videot ovat siis täydellisiä esimerkkejä tähän.

Kuluttajia ei kiinnosta enää täydellinen IG feed, vaan aito ja helposti lähestyttävä sisältö. Siirtyminen niin sanotusti perinteisestä markkinoinnista tapahtuu räjähdysmäisesti. Etenkin B2C puolella tuttu User Generated Content (UGC) eli kuluttajien tuottama sisältö on edelleen todella tehokas tapa markkinoida tuotteita.

 

Microlearning sisältö osaksi sisältöstrategiaa

 

Kaikki jo tiedämme, että ihmisten kärsivällisyys on lyhyttä ja se lyhenee entisestään.

Jo nyt suosiossa oleva microlearning tulee kasvamaan enemmän. Ihmiset haluavat oppia nopeasti ja helposti somen kautta, joten opettava sisältö sekä kattavat ja lyhyet opetusvideot kasvattavat suosiotaan. Opettavaa sisältöä voi tehdä monessa muodossa, mutta lyhytvideot ja graafiset kuvakarusellit ovat tähän tarkoitukseen parhaimpia.

 

Copywritingin tärkeys korostuu vuonna 2025

 

Tekoälyä kannattaa ehdottomasti hyödyntää sisällöntuotannossa, mutta timanttisen, ihmisen luoman, copywritingin merkitys tulee korostumaan. Vaikka ChatGPT osaakin raapustaa rapauttaa hienot ja asiantuntevat tekstit, tulee massasta erottua omalla (brändi)persoonalla.

Jos olet tekoälyä yhtään kokeillut enemmän, olet varmaan huomannut, ettei se osaa olla hauska. Vaikka tekoälyä kannattaakin hyödyntää, omalla huumorilla ja persoonalla tekstistä saa siis mielenkiintoisempaa. Onhan näitä ihmisen kirjoittamia tekstejä myös paljon kivampi lukea, eiks niin?

 

Somesta uusi hakukone

 

Nyt yhä useampi suomalainenkin yritys on hypännyt TikTokin ihmeelliseen maailmaan. Tämä on erittäin hyvä etenkin, kun ihmiset (erityisesti nuorempi sukupolvi) on alkanut käyttämään sosiaalista mediaa hakukoneenaan. Brändien ja yritysten kannattaa siis olla somessa vastaamassa kuluttajien kysymyksiin optimoidulla ja mukaansatempaavalla sisällöllä.

Hashtagien käyttö tulee siis somen SEO:n myötä kasvamaan, mutta niiden kanssa ei kannata myöskään yliampua. Noin 3–5 hashtagia, jotka liittyvät julkaistuun sisältöön on optimaalinen määrä.

 

Tekstitykset videoihin nyt eikä heti

 

Kai sä jo tekstität sun somevideot? Jos et, nyt on viimeistään aika tehdä niin, etenkin jos videossa on puhetta.

Videotuotanto ja lyhytvideot pitävät edelleen paikkaansa #1 sisältömuotona niin somessa kuin muussakin markkinoinnissa. Älä kuitenkaan enää julkaise videoita ilman tekstityksiä, sillä kun somesta on tulossa uusi hakukone, tekstitykset auttavat myös tässä hakukoneoptimoinnissa. Lisäksi näin videosi tavoittavat myös ne, jotka eivät pidä ääniään päällä selatessaan.

 

Mitä uutta verkkosivujen maailmassa?

Verkkosivuissa korostuvat seuraavanakin vuonna yksinkertaisuus ja ilmava muotoilu sekä erityisesti liukuvärit ja fonttianimaatiot.

 

Uutta markkinointikumppania vailla? Aloitetaan vuosi 2025 täydellä teholla yhdessä. Ota yhteyttä!

Näistä voisi kirjoitella hamaan tappiin, mutta jätetään tämä tällä kertaa näihin. Kuitenkin esimerkiksi datan hyödyntäminen, markkinointitempauksien ja luovempien markkinointikeinojen keksiminen sekä ”hulluttelu” tulee olemaan tapa, jolla erottua.

Jos säkin haluat erottua markkinoinnillasi vuonna 2025, otathan yhteyttä niin laitetaan kasvun vuosi käyntiin.

Tutustu myös näihin blogikirjoituksiin

Blogi

Olemme virallisesti Google Partneri! 

Olemme virallisesti Google Partneri!    Ajaton on virallisesti liittynyt Google Ads Partner –ohjelmaan, mikä ...
Blogi

Valmistaudu syksyn tapahtumiin ja messuihin – Näin saat kaiken irti tapahtumastasi

Valmistaudu syksyn tapahtumiin ja messuihin – Näin saat kaiken irti tapahtumastasi Syksy ...
TikTok
Blogi

TikTok -markkinointi osaksi somestrategiaa

TikTok -markkinointi osaksi somestrategiaa   Kuten moni jo tietää, TikTok on yksi ...
Scroll to Top
PALVELUT
Blogi

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?   Mitkä ihmeen ...