Tehokkain tapa tavoittaa käyttäjät somessa vuonna 2023

Menneenä vuonna 2022 lyhytvideomateriaalien suosio sosiaalisen median kanavissa on kasvanut entisestään ja videoita selaillaan TikTokin ja Instagram-kelojen lisäksi myös Facebook-keloissa. Sama trendi jatkaa edelleen kasvuaan vuonna 2023 ja suurin osa somekäyttäjistä päätyy selaamaan tavallisen syötteen sijaan pelkkää videosyötettä, jolloin myös algoritmi suosii videoiden näkyvyyttä huomattavasti kuvajulkaisuja enemmän. Sama trendi näkyy myös maksetun mainonnan puolella. Kelat ovat oiva tapa yrityksille tuoda brändiään esiin autenttisella tavalla ja tulla näin lähemmäksi asiakkaitaan. Kuvajulkaisuja ei kuitenkaan suinkaan tule aliarvioida, sillä ne sitouttavat seuraajia edelleen siinä missä videotkin. Kuvajulkaisuja suunnitellessa kannattaa kuitenkin muistaa, että usean kuvan julkaisu, eli kuvakaruselli kiinnostaa somekäyttäjiä enemmän, kuin pelkän yhden kuvan julkaisu. Oleellisessa osassa kuvajulkaisuissakin on kuitenkin sisältö, eli panosta hyviin teksteihin julkaistessasi kuvia!

 

Kuinka luodaan trendaava lyhytvideo eli kela?

 

Tärkeintä reels-videoissa, eli keloissa on se, että sisältö näyttää ja kuulostaa aidosti siltä, mitä brändisi edustaa. Luodessasi sisältöä muista kohderyhmä, jota tavoittelet. Vaikka videot saavatkin helpommin näyttökertoja, eivät ne välttämättä sitouta seuraajiasi tai potentiaalisia asiakkaita sen tehokkaammin, ellei videoiden sisältö ole kohdennettua ja houkuttelevaa. Liian mainosmaiset videot eivät lyhytvideoissa toimi, joten kuvauskalustona toimii mainiosti puhelin, jossa on hyvä kamera. Aito sisältö ja nopeatempoinen tarinankerronta toimii parhaiten ja se korostuu etenkin TikTokissa.

Vinkit yrityksille reels-videoiden tekemiseen:

  1. Suunnittele video etukäteen, valitse aihe, joka kertoo jotakin yrityksestäsi. Esittele esimerkiksi yrityksesi palveluita, henkilökuntaa, toimitiloja, arvoja tai ajankohtaisia alaan liittyviä asioita. Muista, että plussaa on, jos videot viihdyttävät katsojiaan.
  2. Selailemalla reelsejä voit löytää sopivan musiikin ja mallin, johon pystyt kätevästi lisäämään omat klippisi, jolloin siirtymäkohdat ovat automaattisesti musiikin tahdissa. Trendaavat, eli suosiotaan kasvattavat kappaleet tunnistat klikkaamalla kappaleen nimestä ja sinisestä oikein-merkistä.
  3. Käytä videoissa tekstityksiä harkitusti ja ytimekkäästi. Pidä mielessä, että suuri osa katsojista selaa videoita äänettömällä.
  4. Valitse sisältöön sopivat avainsanat eli #hashtagit ja julkaise! Julkaisuaikana suositellaan välttämään myöhäisiltaa ja yötä, mutta ajankohta ei ole oleellisin asia videosi menestyksessä vaan videon sisältö.

 

Kuinka luodaan toimiva videomainos someen?

Video on maksetussa mainonnassa tehokkain formaatti. Mobiiliystävälliseksi optimoitu video, joka herättää katsojan kiinnostuksen ensimmäisten sekuntien aikana toimii parhaiten ja sen avulla voit saavuttaa laajemman yleisön ja parantaa kampanjaan sitoutumista.

Vinkit mobiiliystävällisen videomainoksen luomiseen:

  1. Luo videot pystysuuntaisina 4:5 ja 9:16 kuvasuhteilla. Metan tutkimuksen mukaan mobiiliystävälliseksi skaalatut videot ovat kasvattaneet brändin tunnettuutta kaksi kertaa enemmän, kuin ei-optimoitu luova sisältö!
  2. Panosta ensimmäiseen kolmeen sekuntiin. Siinä ajassa katsojan huomio tulisi vangita, joten esittele heti alkuun ideasi tai viestisi, jonka haluat katsojille välittää. Sisällytä siihen yrityksesi logo tai nimi, jotta sekin jäisi muistiin.
  3. Muista luoda selkeä toimintokutsu, eli ohjaus siihen, mitä haluat yleisösi tekevän mainoksen nähtyään.
  4. Tee maksimissaan 15 sekunnin mittaisia videoita. Niiden on todettu toimivan parhaiten Facebookissa ja Instagramissa.
  5. Käytä mainostyökalun optimointia apuna ja lisää esimerkiksi musiikkia mainosvideoosi.

Kaipaatko apua somen kanssa?

Sosiaalinen media, kuten muukin markkinointi vaatii toimiakseen strategian. Strategian toteutukseen taas tarvitaan laadukkaat kuvat ja videot sekä puhuttelevat tekstisisällöt. Jos tuntuu, ettei aikasi riitä yrityksesi somemarkkinoinnin tekemiseen, autamme mielellämme. Ota rohkeasti yhteyttä myyjiimme ja mietitään yhdessä, millainen somepaketti yrityksellesi sopisi!

Tutustu myös näihin blogikirjoituksiin

Blogi

Meta kouluttaa tekoälymallejaan käyttäjien sisällöillä – mitä sinun tulisi tietää?

Meta kouluttaa tekoälymallejaan käyttäjien sisällöillä - mitä sinun tulisi tietää?
Blogi

Google selkeyttää arkaluontoisten tapahtumien määritelmää

Google päivittää sopimatonta sisältöä koskevaa käytäntöä: Arkaluontoisten tapahtumien määritelmän selkeyttäminen. Lue täältä mikä muuttuu ja miten se vaikuttaa Google-mainontaan.
Blogi

Top 7 markkinointitrendit vuonna 2024

Aika tutustua vuoden 2024 markkinointirendeihin. Listasimme seitsemän merkityksellisintä – lue täältä koko artikkeli!
Scroll to Top