TikTok -markkinointi osaksi somestrategiaa

TikTok -markkinointi osaksi somestrategiaa

 

Kuten moni jo tietää, TikTok on yksi nopeimmin kasvavista sosiaalisen median alustoista. Mutta miten siellä sitten markkinoidaan, erottaudutaan tai tavoitetaan haluttu yleisö? Tässä blogikirjoituksessa kerromme miksi TikTokia kannattaa hyödyntää osana somestrategiaa sekä annamme vinkkejä sen onnistumiseen.

 

Houkutteleva alusta markkinoijalle

TikTok on viideksi käytetyin sosiaalisen median kanava koko maailmassa ja sen käyttäjämäärä kasvaa edelleen. Vuonna 2023 käyttäjiä oli 102,3 miljoonaa ja tämän ennustetaan kasvavan 121,1 miljoonaan vuoteen 2028 mennessä. Tämä tekee kanavasta erittäin houkuttelevan alustan markkinoijalle, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Keskimäärin sovellus avataan päivässä n. 20 kertaa ja käyttäjät viettävät alustalla n. 1,5 tuntia päivässä. Lukema on huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi Instagramissa, jossa aikaa vietetään vain n. 30 minuuttia päivässä. TikTok on siis loistava alusta mainostamiseen. Sisällön täytyy kuitenkin olla laadukasta ja tarjota katsojalle lisäarvoa. Kerromme myöhemmin vinkkejä, miten luoda laadukkaita mainosvideoita kanavalle sopivalla tavalla.

Riko selailukierre ja erotu joukosta

Jotta videotasi ja mainosta aletaan katsoa, täytyy rikkoa loputtoman selaamisen kierre. Tämä toteutetaan laadukkaalla ja autenttisella sisällöllä, joka kiinnittää katsojan huomion 1–3 sekunnissa, näin erottuen joukosta. On sanottu, että TikTokissa sisällön täydellisyydellä ei ole niin paljon väliä kuin esimerkiksi Instagramissa, kuitenkin laadukkaalla kalustolla tehty video herättää huomion muiden videoiden joukosta.

Miten sitten herättää huomio heti videon alussa? Keinoja toteuttaa videon ”hook” eli koukku on monia. Autenttisuus on kuitenkin tässäkin tärkeintä. Kuvitellaan tilanne, jossa sisällöntuottaja hypettää juuri ostamaansa tuotetta. Hän aloittaa kuvaamisen laittamalla puhelimensa kojelaudalle, istuu autoonsa tai sulkee ovensa. Aloitus voi olla täysin suunniteltua, mutta se näyttää katsojan näkökulmasta autenttiselta ja siltä, että tekijän täytyi saada sanottua asia heti esimerkiksi kauppareissun päätteeksi astuttuaan autoonsa.

Mieleenpainuvuutta voi jatkaa myös omilla persoonallisilla elementeillä, jotka ylläpitävät videon mielenkiintoa. Elementteinä voi olla esimerkiksi kuiskaus, joka toimii myös tehokkaana koukkuna videon aloituksessa, tai rohkeat editoinnit.

 

Kokeile, analysoi ja optimoi

Samasta aiheesta kannattaa tehdä monia eri versioita ja kokeilla mikä niistä toimii parhaiten. Kun tavoitteena on maksimoida mainosten tehokkuus, testaaminen ja analysointi on olennaista. Alustana TikTok tarjoaa erinomaiset työkalut analytiikan seuraamiseen sekä optimointiin, sillä se mahdollistaa yksityiskohtaisen analysoinnin. Mittareiden avulla saadaan dataa videoiden eri vaiheista ja niiden suoriutumisesta. Datan avulla nähdään, toimiiko esimerkiksi videon aloitus ”koukku”, jaksaako käyttäjät katsoa sisältöäsi vai kannattaako sisältöä muuttaa mielenkiintoisemmaksi tai tuottaako sisältö halutun konversion esim. linkin klikkauksen vai herättääkö se pelkästään mielenkiintoa. Analytiikan ja mittareiden mainosten optimoinnilla pystytään siis varmistamaan mainosten parhain mahdollinen tulos.

Hyvä TikTok -video sisältää vahvan koukun, kohderyhmää puhuttelevan sisällön ja toimintakehotteen

Ollaan tässä blogissa puhuttu jo videon aloitus ”koukusta”, mutta vahvan koukun merkitystä ei voi liikaa korostaa. Hyvä (mainos)video kiinnittää katsojan huomion heti ja on tärkeä osa menestynyttä mainontaa. Hyvä video sisältää laadukasta ja kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä. Moni mieltää, että videon täytyisi olla nopeatempoinen ja lyhyt, jotta katsoja jaksaa katsoa videon loppuun. Tänä vuonna trendinä on kuitenkin ollut se, että videoita kyllä jaksetaan katsoa loppuun, kunhan se resonoi katsojan kanssa vahvasti. Videon loppuun on tärkeä kehottaa katsojaa toimimaan eli lisätä Call To Action (CTA) eli toimintakehote. Hyvä CTA on linjassa tavoitteesi kanssa ja se voi olla esimerkiksi tykkääminen, jako, kommentointi tai linkin klikkaus.

 
Loistava kanava luoda yhteisöjä

TikTok on loistava kanava luoda yhteisöjä sekä kasvattaa yhteisöllisyyden tunnetta katsojien ja sisällöntuottajien välillä. Läpinäkyvyys, aitous ja samaistuttavuus ovat siis asioita, jota TikTok-mainonnassa kannattaa korosta, esimerkiksi katsekontakti ja suora puhuttelu luovat aidon yhteyden katsojaan.

TikTok hakukoneena

TikTokia käytetään yhä enemmän hakukoneena, erityisesti Gen Z:n keskuudessa. Tämä tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa käyttäjiä juuri silloin, kun he etsivät jotain tiettyä. Mainokset voivat siis näkyä käyttäjien hakujen joukossa. On myös tärkeä muistaa, että TikTok ole enää niin sanotusti teinien kanava. Tällä hetkellä TikTokia käyttää eniten 18–34-vuotiaat ja tätä vanhempienkin käyttäjien määrä kasvaa jatkuvasti.

Kun miettii TikTokia hakukoneena, on tärkeää muistaa videoiden tekstitys. Mitä enemmän tekstiä videossa on, sen paremmin TikTok tietää mistä videosi kertoo ja kenelle se sitä näyttää. Näin sen näkyvyys kasvaa myös hakutuloksissa.

Apua TikTok -markkinointiin?

TikTok tarjoaa paljon mahdollisuuksia ottaa se osaksi omaa somestrategiaa. Keskittymällä selailukierteen rikkomiseen ja laadukkaaseen sisältöön sekä hyödyntämällä TikTokia hakukoneena, voit erottua kilpailijoista, löytää uuden yleisön ja luoda yhteisön.

Haluatko aloittaa mainonnan TikTokissa, mutta et tiedä mistä aloittaa? Ota yhteyttä, niin me autamme sinua!

Tutustu myös näihin blogikirjoituksiin

Blogi

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?   Mitkä ihmeen no-click sisällöt, ...
Blogi

Olemme virallisesti Google Partneri! 

Olemme virallisesti Google Partneri!    Ajaton on virallisesti liittynyt Google Ads Partner –ohjelmaan, mikä ...
Blogi

Valmistaudu syksyn tapahtumiin ja messuihin – Näin saat kaiken irti tapahtumastasi

Valmistaudu syksyn tapahtumiin ja messuihin – Näin saat kaiken irti tapahtumastasi Syksy ...
Scroll to Top
PALVELUT
Blogi

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?   Mitkä ihmeen ...