Tuotetekstin kirjoittaminen verkkokauppaan

Verkkokaupan tuoteteksti on informatiivinen ja kaupallinen esittely, jonka tavoite on saattaa tuote asiakkaan ostoskoriin ja sitä kautta onnistuneeseen maksutapahtumaan kassalla. Tuotekuvan kanssa teksti kertoo vierailijalle, mikä tuote on ja miksi se on ostamisen arvoinen.

Vaikka teksti on tiivis ja informatiivinen kooste tuotteen ominaisuuksista, voidaan se tehdä persoonallisesti brändille suunnitellulla äänellä ja kilpailijoista erottuvalla tavalla. Ja kuten muussakin markkinointiviestinnässä, myös tuoteteksti tulee tehdä oma kohderyhmä huomioiden.

Vinkit tuotetekstin kirjoittamiseen

  • Heijasta tekstissä asiakkaasi elämäntyyliä, kiinnostuksen kohteita ja tarpeita. Mitä hän haluaa tietää? Minkä tyylistä tekstin tulee olla (mahdollisimman lyhyt, humoristinen, konservatiivinen…)?
  • Korosta tuotteen hyötyjä: Mitä ongelmia tuote ratkaisee? Miksi se on ostamisen arvoinen?
  • Pidä lauseet ja kappaleet lyhyinä.
  • Tekstin tulee olla helposti silmäiltävää. Vierailija haluaa löytää hakemansa tiedon tekstin seasta välittömästi.
  • Oikolueta teksti sekä kielenhuollon ammattilaisella että kohderyhmälläsi.
  • Väliotsikoi pitkät tuotetekstit.
  • Hyödynnä social proof: Liitä mukaan asiantuntijan tai tyytyväisen asiakkaan kommentti tuotteesta.
  • Tuotetekstit suoraan maahantuojalta? Tuotteen valmistaja ja/tai maahantuoja saattaa tarjota valmiit tuotetekstit. Älä kuitenkaan käytä näitä, jos haluat tuotteellesi Google-hakukonenäkyvyyttä. Google nimittäin rankaisee suoraan kopioiduista teksteistä, eikä anna näkyvyyttä ns. tuplille. Tästä ja lukemattomista muistakin syistä ei kannata myöskään kopioida tekstejä suoraan kilpailijalta.

On siis suositeltavaa kirjoittaa tuotetekstit aina itse tai käyttää copywriteria.

 

Hakukonenäkyvyyttä tuotetekstillä

Tavoitteena tuoda tuote hakukoneen paraatipaikalle? Mieti, millä hakusanalla haluat tuotteesi löytyvän hakukoneesta. Se voi olla myös ns. pitkän hännän avainsana, eli n. 3-4 sanan mittainen hakulauseke. Sen sijaan, että käytät kovasti kilpailtua hakusanaa ”läppäri”, voit käyttää tarkentavaa hakulauseketta ”abitti-yhteensopiva kannettava tietokone” tai ”kannettava tietokone kuvankäsittelyyn”. Näin tuotteesi löytyy hakukoneesta, kun sitä haetaan tiettyyn tarpeeseen.

Sijoita valitsemasi hakusana tai -lauseke verkkokauppasi otsikkotasoihin sekä leipätekstiin. Muista kuitenkin kirjoittaa teksti ihmiselle, äläkä viljele hakusanaa turhaan kaikkialle. Hakusanan on hyvä löytyä myös tuotekuvan alt-tekstistä.

 

Tuotetekstin tavoitteet

Tavoitteesi on saada asiakas ostamaan tuote. Tämän lisäksi tuotetekstin tulee olla niin informatiivinen ja kattava, että asiakas ei palauta tuotetta. Ei siis ole suotavaa lupailla tekstissä liikoja, jos haluat asiakkaan pitävän tuotteen.

Tavoitteiden toteutumiseksi seuraa myyntiä. Jos myyntiä ei tule tarpeeksi tai palautuksia liikaa, tuotetekstit voivat olla osasyynä. Sen lisäksi jos tuotesivu ei sijoitu Googlen hakutuloksissa, tarkista, että teksti on yksilöllinen ja siitä löytyy tarvittavat hakusanat. Tuoteteksteillä voidaan myös vaikuttaa hylättyjen ostoskorien määrään.

 

Apua kirjoittamiseen?

Takkuaako tuotetekstin kirjoittaminen? Sisällöntuotannon tiimimme kirjoittaa verkkokaupallesi brändin näköiset, persoonalliset ja taatusti myyvät tuotetekstit! Kysy lisää myyjiltä

Tutustu myös näihin blogikirjoituksiin

Blogi

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?   Mitkä ihmeen no-click sisällöt, ...
Blogi

Olemme virallisesti Google Partneri! 

Olemme virallisesti Google Partneri!    Ajaton on virallisesti liittynyt Google Ads Partner –ohjelmaan, mikä ...
Blogi

Valmistaudu syksyn tapahtumiin ja messuihin – Näin saat kaiken irti tapahtumastasi

Valmistaudu syksyn tapahtumiin ja messuihin – Näin saat kaiken irti tapahtumastasi Syksy ...
Scroll to Top
PALVELUT
Blogi

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?   Mitkä ihmeen ...