Verkkosivu-uudistus: miksi ja miten?

Verkkosivu on yrityksen tärkein markkinoinnin ja viestinnän työkalu. Kun potentiaalinen asiakas etsii tietoa haluamastaan aiheesta ja päätyy verkkosivullesi, syntyy ensivaikutelma, jolla on ratkaiseva rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa. Toimivat ja helposti navigoitavat sivut houkuttelevat kävijän jäämään sivustolle ja herättävät luottamusta. Ammattimainen sisältö saa verkkosivukävijät parhaassa tapauksessa myös palaamaan sivuillesi, eli sitoutumaan sivustoosi. Verkkosivujen päätavoitteena on siis tuoda yrityksesi ja sen tuotteet tai palvelut selkeästi esiin ja helposti saataville, jolloin ne toimivat tehokkaana myynnin ja liidien määrän kasvattajana.

Milloin on aika uudistaa verkkosivut?

Ovatko yrityksesi verkkosivut vailla uudistusta ja päivitystä tähän päivään? Jos sivustosi toimii hitaasti, ulkoasu on nähnyt parhaat päivänsä ja sisällöt eivät vastaa nykyajan toimintaasi, voisi olla sopiva aika miettiä verkkosivu-uudistusta.

Verkkosivujen elinkaari on noin kolmesta neljään vuotta, jonka jälkeen on yleensä aika rakentaa täysin uusi sivusto. Nykyään nopean tahdin kehityksellä elinkaari saattaa olla vieläkin lyhyempi, riippuen esimerkiksi alustasta, jolla sivusto on alun perin tehty. Tällöin vanhan sivuston päivittämisen sijaan on erittäin suositeltavaa rakentaa täysin uusi sivusto, joka on useimmiten myös kustannustehokkaampaa, kuin vanhojen sivujen päivittäminen.

Uudistetut verkkosivut vahvistavat brändiäsi

Verkkosivujen ilme mukailee yritysilmettäsi, joten uudistusta harkitessa on oiva hetki miettiä, kaipaako myös brändisi uudistusta tai brändisi tavoitteiden kirkastaminen punaista lankaa kasvunsa ja kehityksensä tueksi? Tässä vaiheessa kannattaa pohtia millaisia tavoitteita yritykselläsi on tai ovatko sen tavoitteet tai palvelut vuosien aikana muuttuneet. Brändistrategian avulla uudet verkkosivut voidaan toteuttaa strategiaa noudattaen ja yhdistää yrityksesi tarina sen visuaalisen ilmeen kanssa vaikuttavaksi kokonaisuudeksi.

Uusien verkkosivujen suunnittelu


Oli kyseessä sitten uusien sivujen tekeminen uudelle yritykselle tai vanhojen verkkosivujen uudistaminen, projekti lähtee aina liikkeelle lähtötilanteen kartoittamisesta. Käymme yhdessä kanssasi läpi yrityksesi tarpeet, toiveet ja tavoitteet, jotta löydämme oikean suunnan uusien sivujen suunnittelulle. Tärkeää on myös tietää, mikä nykyisillä sivuilla on toiminut ja mikä ei, näin voidaan helposti tunnistaa kipupisteitä, jotka tarvitsevat korjauksia uudella sivustolla. Perehdymme myös toimialaasi ja kohderyhmääsi, jotta pystymme luomaan ratkaisuja, jotka palvelevat verkkosivujen loppukäyttäjää, eli sekä nykyistä että potentiaalista asiakastasi.

Näin verkkosivuprosessi etenee

Vuosien kokemuksen myötä olemme hioneet omaa tapaamme ja prosessiamme, jotta toteutus sujuu jouhevasti ja lopputuloksesta saadaan yrityksesi näköinen. Saumattomasti etenevä ja aikatauluissa pysyvä projekti vaatii myös asiakkaan sitoutumista muutaman palaverin ja mahdollisten materiaalitoimitusten muodossa. Tässä karkea esimerkki, millaisia vaiheita verkkosivuprosessi sisältää:

  1. Aloituspalaveri, jossa kartoitamme lähtökohdat ja tarpeet.
  2. Aikataulun sopiminen asiakkaan kanssa.
  3. Sivustorakenteen ja ulkoasun suunnittelu sekä hyväksytys asiakkaalla.
  4. Teksti- ja kuvasisältöjen tuottaminen.
  5. Tekninen toteutus WordPressiin.
  6. Sisältöjen paikalleen laittaminen.
  7. Palaveri asiakkaan kanssa.
  8. Viimeistelyt ja mahdolliset lisätyöt.
  9. Julkaisu ja loppucheck.

Prosessin kulkuun ja vaiheisiin vaikuttaa verkkosivuprojektin laajuus sekä yksilölliset ratkaisut, jotka sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Jatkuva kehittäminen pitää yrityksesi mukana kilpailussa

Verkkosivujen rooli brändin rakentamisessa, asiakaskokemuksessa ja digimarkkinoinnissa on kehittyvän digitalisaation myötä merkittävämpi kuin koskaan. Verkkosivujen kehitys on lyhyessä ajassa mennyt huimasti eteenpäin ja erottuakseen kilpailijoista yritysten on oltava valmiita uudistumaan ja mukautumaan muutoksiin. Autamme mielellämme etsimään sopivimmat ratkaisut yrityksesi kilpailukyvyn ja brändisi esiin tuomiseen. Räätälöimme jokaisen projektin asiakkaan tarpeiden mukaan, joten ota rohkeasti myyjiimme yhteyttä ja kysy lisää!

 

Tutustu myös näihin blogikirjoituksiin

Blogi

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?   Mitkä ihmeen no-click sisällöt, ...
Blogi

Olemme virallisesti Google Partneri! 

Olemme virallisesti Google Partneri!    Ajaton on virallisesti liittynyt Google Ads Partner –ohjelmaan, mikä ...
Blogi

Valmistaudu syksyn tapahtumiin ja messuihin – Näin saat kaiken irti tapahtumastasi

Valmistaudu syksyn tapahtumiin ja messuihin – Näin saat kaiken irti tapahtumastasi Syksy ...
Scroll to Top
PALVELUT
Blogi

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?

Markkinointivuoden trendit – mitä nähdään vuonna 2025?   Mitkä ihmeen ...